• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia nie dopłaci do tramwajów wodnych. Będzie dużo drożej

Patryk Szczerba
6 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Szczyt popularności tramwajów przypadał na zloty żaglowców, których Gdynia była dwukrotnym organizatorem w ostatnim czasie. Szczyt popularności tramwajów przypadał na zloty żaglowców, których Gdynia była dwukrotnym organizatorem w ostatnim czasie.

Gdynia nie będzie współfinansowała kursowania tramwajów wodnych na Półwysep Helski. Nie dołoży też Urząd Marszałkowski i Jastarnia. Tramwaje jednak nie znikną, ale ich obsługą zajmie się prywatna firma - Żegluga Gdańska. Ceny biletów do Helu wyniosą 35 zł normalny i 25 zł ulgowy.



Czy Gdynia powinna utrzymać kursowanie tramwaju wodnego do Jastarni?

Podczas przyjmowania budżetu na rok 2014 w Gdyni panował w kwestii uruchomienia linii tramwajów wodnych umiarkowany optymizm. Radni planowali wydatek 2,6 mln zł, by tramwaj mógł kursować od 28 czerwca do 31 sierpnia na trasie do Jastarni. Uwzględniali też kilka źródeł finansowania. Z biletów zaplanowano wpływy w wysokości 1 mln zł. Kolejną część - ok. 650 tys. zł miał dołożyć Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w formie pożyczki. 200 tys. zł to kwota od Jastarni. Gdynia tym samym musiałaby dopłacić ok. 800 tys. zł.

Samorządowcy z Jastarni nie są jednak skłonni do ponoszenia dodatkowych kosztów. Miasto liczyło na wsparcie Urzędu Marszałkowskiego, który jednak także postanowił tym razem pieniędzy nie wykładać. Finansowanie przedsięwzięcia w przeważającej części musiałoby spaść wyłącznie na Gdynię.

- Tramwaje wodne były uruchamiane na zasadzie linii komunikacyjnych, czyli potrzebna była dopłata budżetu miasta. Przy cenach biletów, które oferowaliśmy, nie było innej możliwości. Już w zeszłym roku, kiedy wycofał się Hel, pojawiły się kłopoty. Jastarnia nie cieszyła się bowiem taką popularnością wśród pasażerów, którzy woleli często zapłacić drożej i płynąć bezpośrednio statkami pływającymi pod egidą Żeglugi Gdańskiej do Helu. W związku z tym zmuszeni jesteśmy zawiesić ich kursowanie - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Kursy z Nabrzeża Pomorskiego do Jastarni były wykonywane w zeszłym roku trzy razy dziennie. Cena biletu normalnego wynosiła 14 zł. Ulgowy kosztował dwa razy mniej. Udało się przewieźć 97 tys. pasażerów. Atrakcja turystyczna, jak nazywali ją radni Gdyni i prezydent Wojciech Szczurek, który przed ostatnimi wyborami obiecywał w programie wyborczym utrzymanie linii, istniała od 2006 roku.

Początkowo pływały nie tylko z Gdyni na Hel oraz do Jastarni, ale także na trasach Gdańsk - Hel, Hel - Sopot, Sopot - Gdańsk. Dofinansowane były z budżetów miejskich. Z czasem poszczególne samorządy zaczęły wycofywać się ze wsparcia i linie znikały. Dwa lata temu zrezygnował Hel, którego włodarze podkreślali, że by przedsięwzięcie miało sens, powinna zainwestować w nie prywatna firma.

Katamarany wypływające z Gdyni nie będą stały jednak przy brzegu. Mają być wykorzystywane przez Żeglugę Gdańską. Statki z Gdyni, Sopotu i Gdańska do Helu rozpoczną kursowanie już 1 maja.

Tramwaj wodny będzie znacznie droższy

Pasażerowie muszą się jednak przygotować w tym momencie na dużo większy wydatek. Rok temu tramwajem wodnym ZKM Gdynia można było popłynąć do Jastarni za 14 zł. Ulgowe bilety kosztowały połowę mniej. Żegluga Gdańska kursy swoimi jednostkami z Gdyni do Helu wyceniała na 22 zł, natomiast z Gdańska i Sopotu na 30 zł. Tegoroczne ceny biletów wzrosły. Normalny kosztuje 35 zł, ulgowy 25 zł, natomiast 5 zł będzie kosztowało przewiezienie roweru. Chcąc płynąć do Helu z Gdańska, Sopotu lub Gdyni zapłacimy tyle samo.

- Wzrost cen był potrzebny do zbilansowania się biznesu. Niewiele się zmienia za to pod względem rozkładu. Liczymy, że pogoda dopisze i mimo podwyżki będziemy mieli większe obłożenie niż w zeszłym roku - tłumaczy Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej, która będzie obsługiwała kursy tramwajów wodnych.

Tak jak przed rokiem, na pewno będą kursowały dwie linie tramwaju wodnego pod egidą ZTM Gdańsk, czyli F5 (Żabi Kruk - Westerplatte) i F6 (Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa). Są one obsługiwane przez Żeglugę Gdańską w ramach programu Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku. ZTM Gdańsk płaci za to 6 mln zł w ciągu pięciu lat. Roczny koszt funkcjonowania linii szacuje się na 2,3 mln zł.

- Trwają ostateczne ustalenia co do cen biletów i innych aspektów dotyczących kursowania tramwajów. Trasa prawdopodobnie pozostanie niezmienna. Szczegóły podamy w najbliższym czasie - wyjaśnia Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

W zeszłym roku 10 zł trzeba było zapłacić za bilet normalny, natomiast o połowę mniej za ulgowy.

Sprawdź rozkład i ceny biletów na tramwaje wodne

Materiał archiwalny

Zobacz, jak wyglądają rejsy gdańskich tramwajów wodnych.

Miejsca

Opinie (323) 4 zablokowane

  • Na Hel z Gdyni było zapotrzebowanie w cenie 22 zł teraz nie będzie takiego za 35.

    Grubo się machną z szacunkami. Aby ŻG była konkurencyjna wobec "dopłacanego" kursu na Jastarnię cena oscylowała w granicach 20 zł i jest to jeszcze jako taka wartość do przyjęcia aby były te kierunki powszechne. Teraz za 35 zł zdecydowanie będzie mniej chętnych - szczególnie rodzin 2+2.

    • 10 1

  • lepiej dołożyć do muzeum emigracji szkoda ze UE do tego sie nie

    przyczepiła bo dwa muzea w mieście które nie ma jeszcze 90 lat to jest defraudacja kasy albo nepotyzm.

    • 12 2

  • niech Hel, Jastarnia,Jurata i Władysławowo dopłacą

    to oni maja zysk z tego że pełen ludzi tramwaj wodny do nich dopłynie. W ichrestauracjach i barach - zjedzą, na ich straganach kupią. Co z Gdynia ma z tego, że wywiezie swoich turystów ?

    • 4 2

  • drogo!!

    Już w zeszłym roku było drogo!Lepiej od razu zlikwidujcie bo na pewno nie będzie chętnych!!

    • 4 1

  • Zagłosuje na prezydenta Szczurka, ale (1)

    niech pozostaną ulgi za przejazd dla mieszkańców Gdyni. Turyści niech płacą normalnie. A warszawiaki podwójnie , bo robią duzo smrodu

    • 5 4

    • tak jak za Rower Sopocki - (O zł dla Sopociaka, 8 zł dla Gdyniaka)

      czy wszyscy wyborcy w Gdyni to tacy śmieciarze i badziewiaki jak ty, Andre?

      • 0 0

  • Jeśli nikt inny nie chce się do tego projektu dołożyć

    to dlaczego tylko Gdynia ma ponosić całe koszta? Widocznie Jastarnia nas u siebie nie chce więc i my nie będziemy się tam pchać.

    • 2 0

  • grunt, że mamy lotnisko!

    Panie Szczurek- Panu i Pana ekipie nieudaczników- podziękujemy przy najbliższych wyborach! starczy już tego!

    • 4 4

  • s z a n s a

    Widzicie tylko problemy, a to jest szansa,
    żeby Żegludze Gdańskiej wyrósł konkurent!
    Byle wszelcy pazerni urzędnicy nie przeszkadzali, jak zwykle.

    Na trasie Gdynia Hel były kiedyś tylko PKP i PKS.
    Jak zaczęli świrować z ceną, dziesięć minut przed każdym pociągiem i PKSem
    zaczęły na stację podjeżdżać mikrobusiki i brać ludzi, nie marudząc na ich bagaż,
    jadąc szybciej i taniej. Dziś to okrzepnięte firmy, ale gdy to ruszało,
    było imponująco spontaniczne. (To samo działo i dzieje się w Bieszczadach,
    Tatrach, w Karkonoszach itd, tj. w każdym turystowie)

    Ludzie maja forsę i chętnie wykażą inicjatywę. Byle ich nie GNOIĆ.
    (Wiecie jak koszmarnie skomplikowane jest rejestrowanie statku pasażerskiego?)

    • 8 0

  • Najwyższy czas aby Gdynia wraz z NORDĄ utworzyła własną linie żeglugową, najlepiej zbudować nowe gazowe nisko kosztowe promy i nie oglądać się na żeglugę gdańską.

    • 3 3

  • Rąbać żeglugę

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane