Wiadomości

Pierwszy na świecie wodorowy tramwaj wodny. Będzie nowa linia w Gdańsku?

mat.prasowe

W pełni ekologiczna jednostka, o napędzie wodorowym, to nowy pomysł na transport mieszkańców i turystów z wykorzystaniem szlaków wodnych Gdańska. Katamaranem stworzonym przez Centrum Naukowo-Badawcze Holiday Boat będzie można popłynąć całkowicie za darmo podczas jego premierowej prezentacji w Gdańsku - już 21 czerwca 2021 r. Spółka chce też wykorzystać katamaran do obsługi linii tramwaju wodnego. Stosowna oferta trafiła już do Urzędu Miasta Gdańska. Jeśli dojdzie do porozumienia jeszcze w tym roku, to Gdańsk będzie pierwszym na świecie miastem obsługiwanym przez wodorowy tramwaj wodny.



Innowacyjna jednostka - HBSD 39 H2 - zbudowana przez Centrum Naukowo-Badawcze Holiday Boat - to przede wszystkim statek ekologiczny, zeroemisyjny i dzięki wprowadzeniu autorskich systemów całkowicie niezatapialny. Jego napęd składa się z ogniw wodorowych i akumulatorów polimerowych. Ciekawostką jest, że dzięki użyciu napędu katamaranu oczyszczana jest rocznie taka sama ilość powietrza, jaka potrzebna jest dla czterech dorosłych osób.

W pełni ekologiczny i zeroemisyjny



Co ważne katamaran jest pierwszym, 70-osobowym, wodorowym katamaranem pasażerskim w pełni przystosowanym dla osób niepełnosprawnych. Jednostka jest też gotowa do poprowadzenia rejsów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych oraz pacjentów onkologicznych (OnkoRejsy). Statek przygotowany jest również do przewozu zwiększonej liczby rowerów. Ekologiczny charakter katamaranu nie wyklucza jego komfortowego wyposażenia. Statek wyposażony jest w profesjonalny system klimatyzacji, a zastosowana instalacja grzewcza pozwala na pracę również w sezonie jesienno-zimowym.

Katamaran wyposażony jest w autorski system ISMA - Inteligent System Multipoint Administration - inteligentny system wielopoziomowego zarządzania mediami, energetyką i bezpieczeństwem statku. Może być wykorzystywany nie tylko jako tramwaj wodny, ale z powodzeniem sprawdza się też jako w pełni autonomiczny klub nocny czy dyskoteka na wodzie.

Tramwaj wodny, a nawet autonomiczny klub nocny



Firma Holiday Boat skierowała do władz Gdańska ofertę na obsługę katamaranem wodnych linii tramwajowych na trasach Gdańsk-Sobieszewo oraz Gdańsk-Brzeźno. Pomysł na wykorzystanie zeroemisyjnej jednostki wpisuje się w politykę oraz innowacyjny, ekologiczny wizerunek miasta. Warto przypomnieć, że Gdańskie Autobusy i Tramwaje planują zakup kilkudziesięciu autobusów zeroemisyjnych. Wśród nich będą albo pojazdy elektryczne albo zarówno elektryczne, jak i wodorowe.

Ze względu na fakt, że statek jest owocem pracy gdańskiej firmy, Miasto Gdańsk jako pierwsze i na razie jedyne, dostało propozycję wykorzystania nowego katamaranu. Firma zastrzega jednak, że ze względu na duże zainteresowanie katamaranem oraz zaplanowane na wrzesień 2021 rozpoczęcie przyjmowania ogólnodostępnych zamówień produkcyjnych na jednostki o napędzie wodorowym, bez konkretnych deklaracji włodarzy miasta, jeszcze w tym roku Gdańsk straci szansę na bycie pierwszym miastem, którego linię tramwaju wodnego obsługuje wodorowa jednostka.

Katamaran doskonale sprawdzi się również jako miejsce na przyjęcia szczególnych gości Władz Miasta Gdańska, które podczas organizowanych spotkań będzie miało szansę zaprezentować najważniejsze atuty miejskiej architektury i historii z niespotykanego dotychczas poziomu.

Darmowe rejsy po Motławie



Jak katamaran sprawuje się na wodzie będzie można sprawdzić już 21 czerwca 2021 r. Tego dnia odbędzie się premiera pierwszego śródlądowego, pasażerskiego katamaranu napędzanego wodorem. Pierwsze, całkowicie bezkosztowe, krótkie rejsy po Motławie dla mieszkańców Trójmiasta oraz turystów rozpoczną się o godzinie 17.00 i potrwają do godziny 19.00.

Polski, innowacyjny produkt



Co ważne katamaran stworzony został przez firmę polską, która od lat produkuje ultra nowoczesne innowacyjne katamarany turystyczne z napędem elektrycznym i wodorowym. Katamaran jaki pływać ma po Gdańsku jest najmniejszą z jednostek produkowanych przez Holiday Boat. Z początkiem września 2021 r. firma rozpocznie przyjmowanie zamówień na produkcję jednostek śródlądowych przeznaczonych do przewozu 70 osób oraz jednostek morskich do przewozu 120 i 180 osób. Wszystkie katamarany mogą być wyposażone w napędy tradycyjne: benzyna, diesel lub ekologiczne: elektryczne lub wodorowe.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

 

Zwiedzanie tematyczne