Wzgórza i wąwozy Bażantarni Elbląskiej

17 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat)

Bażantarnia Elbląska to niewielki, zalesiony obszar znajdujący się na skraju Parku Krajobrazowego Wysoczyzny Elbląskiej. Cechuje się on dość mocno pofałdowanym terenem, którego wzgórza sięgają 150 m n.p.m. Pomiędzy wzniesieniami, w głębokich wąwozach meandrują malownicze potoki, które sprawiają wrażenie, jakbyśmy byli w górach. Bażantarnia Elbląska to wspaniały rejon na wędrówki, a także pełne wrażeń wycieczki rowerowe.

Wędrując bądź jeżdżąc tędy na rowerowe wyprawy trzeba wiedzieć, że w ten teren najlepiej wybrać się, gdy jest sucho. Mroźna zima oraz suche lato bez większych opadów wydają się najbardziej dogodnymi okresami na wizytę, jednak wiosną i jesienią też jest tam pięknie. Wędrując tutejszymi szlakami turystyki pieszej należy pamiętać, że większość z nich wiedzie w dość trudnym, pagórkowatym terenie. Niektóre ścieżki są bardzo wąskie i strome. Szczególną ostrożność należy zachować wędrując zboczami wzgórz oraz krawędziami wzdłuż meandrujących głębokimi jarami potoków. Dla lepszej stabilności warto ubrać obuwie za kostkę oraz podeprzeć się kijami trekkingowymi.

Trasa naszej wędrówki

Trasa naszej wędrówki prowadzi znanymi, a zarazem najbardziej atrakcyjnymi odcinkami szlaków pieszych parku Bażantarni i choć dystans wyniósł w sumie 14 km, to nie można powiedzieć, że był to łatwy "niedzielny spacerek". Marszrutę rozpoczynamy u stóp słynnej Góry Chrobrego, której nazwa zastępczo używana jest dla Wzniesienia Krucza. Wspinamy się na jej szczyt, który mierzy 92 m n.p.m. rzucając okiem na położone w dole miasto Elbląg. W górę wędrujemy oznakowanym kolorem żółtym, pieszym Szlakiem Okólnym, który - jak sama nazwa podpowiada - wiedzie dookoła parku Bażantarni. Po pokonaniu wzniesienia w towarzystwie gaju modrzewiowego dochodzimy do krzyżówki szlaków, gdzie odbijamy na oznakowany kolorem niebieskim szlak o górskim charakterze. Podobno to jeden z najbardziej wymagających szlaków tego obszaru, wiodący przez liczne wzgórza, których wysokości przekraczają 100 m n.p.m. I faktycznie, wszystko się zgadza. Niełatwa ścieżka do przebycia daje nam trochę w kość. Na naszej marszrucie zaliczamy Wzgórze Marii, Wzniesienie Poetów, Wzgórze Trzynastu Sosen, a także Górę Sowią. Nieopodal ostatniego ze wzgórz docieramy jednak to tzw. Świątyni Dumania. Miejsce to jest ostoją dla wytrwałych w boju turystów. Mamy więc satysfakcję, że i my tu dotarliśmy. Pokonany trudny odcinek zachwyca jeszcze innymi atrakcjami. Po drodze mieliśmy okazję pokonać kilka ciekawych drewnianych mostków nad meandrującymi głębokimi jarami potokami... ehhh, te przecudne widoki!

To jeszcze jednak nie koniec przygód na niebieskim szlaku. Kulminacją naszej wspinaczki jest Góra Ludowa u stóp której znajduje się tzw. Parasol. To nic innego jak drewniane zadaszenie nad okrągłą ławką, stanowiącą miejsce wypoczynku na szlaku.

Przed kolejnym mostkiem nad leśną strugą szlak niebieski łączy się z zielonym. W towarzystwie ich obu przekraczamy więc Srebrny Potok, gdzie odbijamy na schodzący z powrotem w kierunku miasta, oznakowany kolorem czerwonym długodystansowy Szlak Kopernikowski. Szlakiem tym wędrujemy wzdłuż malowniczo meandrującej rzeki. Miejscami jej brzegi są bardzo wysokie, a ścieżka dość wąska, dlatego też należy zachować szczególną ostrożność. Po drodze ponownie mijamy jedną z drewnianych kładek - Most Elewów - tyle, że tym razem po drugiej stronie Srebrnego Potoku. Nieco niżej, nieopodal urwiska, na dnie koryta rzeki spoczywa ogromny głaz narzutowy zwany Diabelskim Kamieniem.

Wiosenna wędrówka przez Bażantarnię Elbląską Wiosenna wędrówka przez Bażantarnię Elbląską

Około 500 metrów od głazu, na kolejnym zakolu rzeki porzucamy czerwony szlak i pniemy się wąską ścieżką na krawędź wzniesienia, którym wiedzie oznakowany kolorem zielonym Szlak Jaszczurek. Jego nazwa wywodzi się od elbląskiej grupy harcerzy, której to członkowie samodzielnie wyznakowali ten szlak w 1951 r. Trasa ta cieszy się największą popularnością wśród mieszkańców Elbląga. Podążają nią spacerowicze, biegacze, a także rowerzyści. My szlakiem pniemy się nim aż po słynne wzniesienie, zwane jako Belweder. Niegdyś na szczycie wznosiła się wieża widokowa, dziś to miejsce wypoczynku, więc i my korzystamy z chwili wytchnienia. Nieco dalej ze szlaku zielonego ponownie wskakujemy na żółty, a za chwilę też na niebieski, którym schodzimy z powrotem do miasta zamykając pętlę na 12 km.

Kilometr kilometrowi nierówny

W powyższej relacji kilkakrotnie wspomniałem, że obszar Bażantarni Elbląskiej kształtują liczne strome wzniesienia, poprzecinane głębokimi jarami i meandrującymi w nich potokami, dlatego też pokonana przez nas trasa jest dość wymagająca, pomimo niewielkiego dystansu. Z pewnością ten niedzielny wypad mało ma wspólnego z tzw. "niedzielnym spacerkiem". Dwanaście kilometrów w tak górzystym terenie robi swoje. Zresztą ślad trasy i mapę udostępniam poniżej. Wybierzcie się naszym tropem, a przekonacie się, że kilometr kilometrowi faktycznie jest nierówny.

Szlaki turystyczne Bażantarni Elbląskiej

W Bażantarni wytyczonych jest w sumie dziewięć szlaków. Poza popularnymi szlakami oznaczonymi kolorami: czerwonym, niebieskim, zielonym i żółtym, możemy trafić również na szlaki nordic walking. Szlaki piesze oznakowane są według różnej skali trudności. Każdy, kto odwiedzi to miejsce, będzie mieć okazję zobaczyć na własne oczy historyczne działanie lodowca. To dzięki niemu istnieją tu pasma wzgórz dochodzące do wysokości 150 m n.p.m. niesamowicie poprzecinane głębokimi i urwistymi jarami, którymi płyną liczne potoki.

Z pewnością wrócimy tu ponownie, być może także na rowerach !
>>>Więcej informacji na temat szlaków pieszych na obszarze Bażantarni

Informacje o przebytej przez nas trasie:

>>>Ślad GPS i mapa wędrówki

-Początek i koniec wędrówki: Elbląg, koniec ul. Bolesława Chrobrego / parking
-Dystans: 12 km
-Suma przewyższeń: 610 m
-Różnica przewyższeń: 94 m
-Czas przejścia z przerwami: 4,5 godziny
-Podłoże: leśne dukty / miejscami wąskie i strome ścieżki
-Najwyższy szczyt: Wzgórze Belweder, 123,9 m n.p.m.
-Poziom trudności: dla średniozaawansowanych piechurów

-Do zaplanowania wędrówki użyliśmy mapy:
Wysoczyzna Elbląska w skali 1:50 tys. wydawnictwa Eko-Kapio.pl

• Wiosenna wędrówka przez Bażantarnię Elbląską

GALERIA ZDJĘĆ fot. Krzysztof Kochanowicz [GR3miasto]

>>>Zobacz także naszą zimową wędrówkę przez Bażantarnię Elbląską

Wędrówkę prowadził: Krzysztof Kochanowicz [GR3miasto]

Dziękujemy wszystkim za udział w naszych wypadach i zapraszamy na kolejne !

Info:

Co chwilę mamy nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie: czy to po pracy, czy w wolny weekend, dlatego też nie sposób się z nami nudzić. Jesteśmy aktywni przez cały rok kalendarzowy, niezależnie od pogody. Jeździmy na rowerach, wędrujemy, pływamy na kajakach i wiele innych. Jeśli masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas!

O naszych inicjatywach, wypadach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Możesz też napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3miasto. Wtedy zawsze będziesz na bieżąco ze wszelkimi newsami.

>>> Grupa Rowerowa 3miasto

Kontakt: gr3miasto@gmail.com

• Bażantarnia

Biegałem tam Półmaraton Bażant , dawał w kość ,trzy pętle po 7km,teraz chyba już nie jest organizowany.