Szlakiem kamiennych drogowskazów

25 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat)
  • Głazy z nazwami leśnych dróg i duktów napotykane przez nas podczas wędrówek i wycieczek rowerowych realizowanych w wolnym czasie

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu kamienne drogowskazy spotkać można było na niejednej drodze gruntowej, która wiodła do wsi bądź przysiółków, położonych pośród kompleksów leśnych. Informowały one nie tylko o kierunku marszruty, ilości kilometrów do pokonania, ale i również o nazwie drogi, którą właśnie się poruszamy. Od kilku lat podobne granitowe głazy pojawiają się przy głównych traktach leśnych Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Niejednokrotnie mieliśmy okazję podziwiać je podczas naszych wędrówek i wycieczek rowerowych, dlatego tym razem postanowiliśmy całą naszą uwagę skupić właśnie na nich.

Nie sposób podczas jednej wędrówki zobaczyć wszystkie kamienne drogowskazy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, dlatego też podczas zaproponowanej wycieczki skupiliśmy się tylko na tych, które spotkać można w obrębie Doliny Radości. Nasza trasa zajęła nam niespełna cztery godziny. Czas ten pozwolił nam odetchnąć po całym dniu pracy oraz aktywnie spędzić koniec dnia. Podczas wycieczki, prócz kilku granitowych głazów z wyrytymi nazwami głównych dróg i traktów leśnych, zobaczyliśmy Diabelski Kamień.

Wyrusz naszym tropem:

Tym razem naszą wycieczkę rozpoczynamy w okolicach Stawu Młyńskiego skąd udajemy się w górę Doliny Ewy. Podążając wzdłuż Prochowego Potoku mijamy dawny młyn, po czym zagłębiamy się w leśnej gęstwinie. Po dojściu do Rezerwatu Przyrody "Źródliska w Dolinie Ewy", odbijamy na oznakowany kolorem czarnym, pieszy Szlak Wzgórz Szymbarskich. Od krzyżówki szeroka droga zamienia się w wąską ścieżkę, która mozolnie pnie się na szczyt Wzniesienia Marii. Nieopodal na zboczu jednej z gór znajduje się także mały głaz zwany Kamienną Twarzą.

Po osiągnięciu wzgórza schodzimy do Drogi Marnych Mostów, gdzie napotykamy na pierwszy z granitowych kamieni, który potwierdza nazwę drogi którą podążamy. Nieco niżej w Dolinie Czystej Wody odnajdujemy też inny kamień - upamiętniający Rok Lasów Pomorza.
Następnie z Młyńskiej Drogi wdrapiemy się na malownicze wzgórze skąd rozpościerają się przepiękne widoki na koronę lasów oraz położoną w dole Dolinę Radości. Ścieżką wiodącą krawędzią góry udajemy się w kierunku Gliniastej Drogi, a następnie na wysokości Starego Ogrodu schodzimy Węglową Drogą do Doliny Zajączkowskiego Potoku, gdzie napotkamy na kolejny głaz. Będąc w tej części lasów, grzechem byłoby nie zobaczyć Diabelskiego Kamienia, więc ruszamy tam po raz enty.

Na zakończenie naszej wędrówki obieramy oznakowany kolorem niebieskim pieszy Szlak Kartuski. który doprowadza nas z powrotem do miejsca, z którego rozpoczęliśmy wędrówkę.

Statystyki wędrówki:

- Całkowity dystans:16 km
- Łączny czas wędrówki: 3 godziny
- Mapa i ślad gpx naszej wędrówki.

Wędrówkę prowadził:

Krzysztof Kochanowicz [GR3miasto]

Pomysł "wędrówek w tygodniu po pracy oraz w weekendy":

Spacery i wędrówki są uzupełnieniem proponowanych przez grupę wypadów rowerowych. Przykładem powyższej relacji, raz w środku tygodnia Grupa Rowerowa 3miasto wybiera się na krótki, ale dość intensywny wypad pieszy po pracy. Trasa zwykle oscyluje między 12 a 18 km, a jej czas do 4 godzin. Dłuższe wypady piesze grupa organizuje głównie jednak w weekendy poza głównym sezonem rowerowym. Wszystko zależy jednak od chęci i możliwości. Jesienią i zimą częściej organizowane są tzw. "żwawe marsze i wędrówki", zaś przez wiosnę i lato sielankowe wypady rowerowe.

Info:

Mamy co chwilę nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie: czy to po pracy, czy w wolny weekend, nie sposób więc się z nami nudzić. Jeśli masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas, to nic nie kosztuje!
O naszych inicjatywach, wypadach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Możesz też napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3. Wtedy zawsze będziesz na bieżąco ze wszelkimi newsami. Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com

Zajrzyj i dowiedz się, gdzie w najbliższym czasie wybiera się Grupa Rowerowa 3miasto

• Hmmm...

Tyle jeżdżę tymi trasami i żadnego kamienia jeszcze nie widziałem ;-/
    Aż z ciekawości bujnę się jednego dnia, bo temat interesujący.
    Ps. Nazwy dróg, dolin, gór i ciekawych zakamarków - tego przydałoby się więcej!

• Jak widać po kamieniach to całkiem świeża sprawa - 2010 inicjatywa, 2011 pierwsza realizacja. (1)

• drzew już za chwilę nie będzie...

...a ostaną jeno kamienie nagrobne na cmentarzu lasu zwanego Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym ;(

• drogi leśne (1)

Było by uczciwie, gdyby autor wspomniał, że drogi remontowały i kamienie ustawiały Lasy Państwowe, tak wyklinane przy każdej innej okazji przez GR3...

• zróbcie

sobie może autostrady w tych lasach, żeby szybciej wywozić drzewa...
      Komu są tak naprawdę potrzebne te drogi?- wam, niszczycielom w ciężkim sprzęcie.
      Ustawili sobie parę kamieni i szczęsliwi. Pokłony wam bić?!