- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (168 opinii)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (119 opinii)
- 3 Pozostałości baterii mającej bronić portu (68 opinii)
- 4 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (120 opinii)
- 5 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (50 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Port jachtowy w Górkach Zachodnich zostanie rozbudowany
235 miejsc do cumowania zamiast 120, nowe, olbrzymie nabrzeża, pomosty i zaplecze - tak najpóźniej do 2020 roku w ramach Pętli Żuławskiej ma zmienić się przystań jachtowa Jachtklubu Stoczni Gdańskiej w Górkach Zachodnich . Gdańsk zmienia plany co do planowych przystani na Wyspie Sobieszewskiej.
O tym, że miejsce to ma być rozbudowane w ramach kolejnego etapu programu Pętli Żuławskiej informowaliśmy już w zeszłym roku. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowała dokładne wytyczne i ogłosiła właśnie przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla rozbudowy tego portu.
Zardzewiałe nabrzeża, luźne pachołki, pokruszony beton
Port znajduje się na fragmencie rozlewiska Wisły Śmiałej i ma spory, prostokątny basen, o powierzchni blisko 13 tys. m kw. W jego południowej części mogą cumować duże jachty, a w północnej mniejsze jednostki. Nabrzeża liczą łącznie 400 m; przy nich i przy pomostach może cumować łącznie 120 jednostek.
Tak atrakcyjnie położona przystań, u ujścia Wisły do Zatoki Gdańskiej, nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału. Widać to wyraźnie, gdy porównamy ją do zlokalizowanej tuż obok mariny Narodowego Centrum Żeglarskiego.
Tym bardziej, że stan techniczny portu jest fatalny.
Jak wynika z dokumentacji przetargowej istniejące nabrzeża są częściowo podmyte i wypłukane. Tzw. ścianka Larssena, z której są wykonane, miejscami jest skorodowana nawet w 80 proc. i 90 proc. Oczep żelbetowy w wielu miejscach jest spękany, ze znacznymi ubytkami betonu i odsłoniętym zbrojeniem. Pachołki cumownicze są luźne, bez właściwego zakotwienia w podłożu.
Blisko 100 proc. więcej nowych miejsc do cumowania
To wszystko ma się zmienić po planowanym remoncie. Zaprojektowane i wybudowane mają być nowe nabrzeża oczepowe o długości 800 m i nowe pomosty pływające o łącznej długości 307 m i szerokości 2 m. Dzięki temu zamiast obecnych 120, w porcie ma być 235 miejsc do cumowania, w tym najwięcej dla niewielkich jednostek o długości do 9 m (128 miejsc), dla jednostek do 18 m długości (55) i trzy dla największych jachtów - mierzących ponad 18 m długości.
Zmiany obejmą nie tylko nabrzeża i pomosty. Powstać mają postumenty poboru wody i energii elektrycznej, zrzutu nieczystości sanitarnych z jednostek pływających. Utwardzone zostaną droga prowadząca do portu oraz plac, na którym stać mają wyjęte po sezonie z wody jachty.
Remont będzie prowadzony w dwóch etapach, w taki sposób, by marina cały czas mogła przyjmować jednostki. Prace rozpoczną się od południowej granicy działki, następnie przeniosą się na nabrzeża i pomosty wewnętrzne.
Projekt budowlany i wykonawczy ma powstać do połowy sierpnia 2018 roku. Łącznie prace przy wbijaniu ścianki szczelnej wraz z wykonaniem oczepu, bez prac przygotowawczych do budowy i przerw związanych z wysokim stanem wody uniemożliwiającym szalowanie i betonowanie oczepu, powinny zająć ok. 300 dni roboczych (około 1,5 roku). Zakładano że prace z powinny się zakończyć w 2020 roku. Szacowany koszt przebudowy portu to 10 mln zł.
Ocena oddziaływania na środowisko opóźni inwestycje?
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska na początku maja nakazała obowiązkowe przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla tej inwestycji. Jak czytamy w decyzji, zakres prac będzie się wiązał z licznymi pracami rozbiórkowymi, a także pogłębianiem dna rzeki.
Tymczasem teren graniczy z obszarem siedliskowym Natura 2000 Ostoja w Ujściu Wisły. Ponadto w odległości ok. 300 m na wschód znajduje się obszar specjalnej ochrony ptaków Ujście Wisły oraz obszar chronionego krajobrazu Wyspy Sobieszewskiej i rezerwat Ptasi Raj.
- Decyzja o przeprowadzeniu kompleksowej oceny oddziaływania na środowisko może opóźnić inwestycję. Pamiętajmy, że we wszystkich przedsięwzięciach infrastrukturalnych zależy nam na tym, aby wchodziły do życia jak najszybciej i mieszkańcy mogli spełniać swoje marzenia, czy to w zakresie transportu, czy wypoczynku. Ta nowoczesna przystań będzie też stanowić dużą atrakcję dla przypływających do nas gości np. ze Szwecji i innych krajów - podkreśla Krzysztof Czopek, dyrektor Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim.
Gdańsk zmienia plany odnośnie przystani na Wyspie Sobieszewskiej
W ramach przedsięwzięcia "Rozwój oferty turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej" Gdańsk poza przystanią w Górkach Zachodnich zakłada od kilku lat też dwie nowe przystanie na Wyspie Sobieszewskiej: jedną przy ul. Nadwiślańskiej , drugą w Świbnie , na terenie basenu rybackiego.
W przeciwieństwie do inwestycji w Górkach Zachodnich, dla planowanej przystani przy Nadwiślańskiej zostało wydane postanowienie RDOŚ o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Obecnie trwa procedura środowiskowa. Przetarg na dokumentację projektową zostanie ogłoszony jeszcze w lipcu tego roku. Będą jednak zmiany.
- Z uwagi na aktualizację planów inwestycyjnych Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku i zaplanowanie w tej samej lokalizacji budowy przez RZGW portu dla lodołamaczy, Gmina Miasta Gdańska odstąpiła od realizacji inwestycji w tym miejscu - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego w gdańskim magistracie. - Mając na uwadze powyższe, miasto przygotuje dokumentację projektową budowy przystani żeglarskiej "Sobieszewo Nadwiślańska" z uwzględnieniem dodatkowych 12 miejsc postojowych (łącznie minimum 47 stanowisk) planowanych uprzednio w lokalizacji Świbno oraz wskaże możliwe następne etapy przyszłej rozbudowy przystani żeglarskiej w Sobieszewie.
Tym samym informacje, które na początku czerwca wysłała wiceprezydent Gdańska do Rady Dzielnicy są już nieaktualne. Jeszcze niedawno przy Nadwiślańskiej planowano budowę przystani w formie litery "L", o łącznej długości 115 m, w sumie z 35 miejscami do cumowania i slipem do wyciągania jednostek, z niewielkim hangarem i zapleczem.
Warto dodać, że nabrzeże przy Nadwiślańskiej dwa lata temu zostało wyremontowane przez RZGW za ponad 2 mln zł. Od tego czasu są tam znacznie lepsze warunki do cumowania jednostek różnej wielkości.
Ponadto miasto w ramach planowanego zjazdu skautów z całego świata w 2023 roku i obchodów 100-lecia ZHP w przyszłym roku, planuje budowę nowej ulicy, która może przyczynić się też do powstania, od strony Martwej Wisły, przystanku tramwaju wodnego lub pomostu dla jednostek pływających. Obecnie trwają analizy tej inwestycji. Przystań powstałaby na skrzyżowaniu Nowej Turystycznej z ul. Przegalińską.
Niewykluczone, że na wyspie powstanie też baza żeglarska Politechniki Gdańskiej. Na potrzeby tej inwestycji uczelnia otrzymała od Skarbu Państwa teren przy ul. Nadwiślańskiej o powierzchni ponad 3 tys. m kw., po dawnym ośrodku wypoczynkowym.
Przystanie i mariny w Trójmieście
Obecnie w marinach całego Trójmiasta przy Zatoce Gdańskiej i w jej pobliżu (na Martwej Wiśle czy Motławie), jest oficjalnie około 700 miejsc do cumowania jachtów. Największa przystań - na 260 jednostek - jest obecnie w Gdyni.
W planach, poza rozbudową portu w Górkach Zachodnich, jest jeszcze rozbudowa mariny przy ul. Szopy (o 60 miejsc - obecnie jest około 100), przy Wyspie Sobieszewskiej (około 150 miejsc) czy w Gdyni przy molo rybackim (120 miejsc).
Miejsca
Opinie (73)
-
2017-06-26 10:23
szczurek a co z mariną w Gdyni? (2)
- 9 2
-
2017-06-26 10:33
Pewnie jak większość rzeczy w Gdyni w fazie planów i wizualizacji ;)
- 6 3
-
2017-06-26 15:56
Będzie lotnisko
- 3 0
-
2017-06-26 10:25
Bede muk
swuj jaht zaparkowacz
- 1 6
-
2017-06-26 10:35
Tego mi brakuje w Gdańsku czy Gdyni - widocznego związku ludzi z morzem. Bo po tylu dekadach nadal widać, że Gdańszczanie to przyjezdni, dla których morze to to duże niebieskie za plażą. Jak dla turystów.
Konkretny przykład - Turku (swoją droga polecam - mamy nawet tanie połączenia z Gdańska). Mariny, prywatne jachty, działki nad morzem, mola... Do tego działający przemysł morski.
Żebyście mnie źle nie zrozumieli - nie mam do ludzi pretensji. To nie ich wina, że po wojnie z rybaków robiono górników, a z gór i kresów jechało się nad morze.- 15 1
-
2017-06-26 10:36
Widać, że Pani redaktor średnio zorientowana w temacie to dosyłam listę jeszcze kilku miejsc z Gdańska (3)
Wisłoujście - przystań Polskiego Klubu Morskiego (Twierdza Wisłoujście)
Wisłoujście - Nabrzeże Barkowe - nabrzeże cumownicze (Twierdza Wisłoujście)
Marina Gdańsk - Przystań Na Stępce (Kanał Na Stępce)
Stare Miasto - Motława, Nowa i Stara Motława - nabrzeża z miejscami wydzielonymi dla wodniaków
Marina Gdańsk - Przystań Szafarnia (Nowa Motława)
Stare Miasto - Stara Motława - nabrzeża z miejscami wydzielonymi dla wodniaków
Przystań kajakowo-wodniacka Żabi Kruk (Nowa Motława)
Przystań harcerska i przystań WOPR Martwa Wisła
Przystanie kajakowe Drakkar i Gedania
Przystań YK Północny (Martwa Wisła)
Przystań Tamka (Martwa Wisła)
Przystań GKM Zaruskiego (Martwa Wisła)
Przystań Stewa (Martwa Wisła)
Przystań Kaper (Kanał Rozwójki)
Przystań Bliza (Kanał Rozwójki)
Przystań pałacu Młodzieży (Kanał Rozwójki)
Przystań Bractwa Wodnego (Kanał Rozwójki)
Nabrzeże cumownicze Yacht Finisching (Martwa Wisła)
Nabrzeże Dźwigowe - nabrzeże cumownicze (Martwa Wisła)
Narodowe Centrum Żeglarstwa AWFiS (Rozlewisko Wisły Śmiałej)
Przystań Hotelu Galion (Rozlewisko Wisły Śmiałej)
Przystań Akademickiego Klubu Morskiego (Rozlewisko Wisły Śmiałej)
Nabrzeże Ptasi Raj (Rozlewisko Wisły Śmiałej)
Baseny dawnej Stoczni Wisła (Martwa Wisła)
Przystań JK im. Conrada (Rozlewisko Wisły Śmiałej)
Przystań Delphia Yachts (Rozlewisko Wisły Śmiałej)
Przystań JachtKlub Stoczni Gdańskiej (Rozlewisko Wisły Śmiałej)
Przystań JKM Neptun (Przesmyk Płonia)
Port rybacki
Przystań PTTK Wiślinka (Rozlewisko Wisły Martwej)
Nabrzeże Sobieszewo (Rozlewisko Wisły Martwej)
Przystań Tęcza (Martwa Wisła)
Przystań Brama Sobieszewska (Martwa Wisła)
Przystań Gdańskiego Klubu Morskiego Wiślinka (Martwa Wisła przy Hałdzie Fosfogipsów)
Przystań Stoczni Galeon
Basen nieczynnej śluzy Przegalina - Śluzy Północnej (martwa Wisła)
Nieużytkowany port Przegalina - dawna baza PBW i Flotylli Lodołamaczy (Przekop Wisły)
Przystań Błotnik - Basen Błotnik (odnoga Martwej Wisły)
Zatoczka przy dawnym stanowisku promu kolei wąskotorowej (Wisła)
Zatoczka przy dawnym stanowisku promu kolei wąskotorowej (Wisła)
Przystań rybacka Mikoszewo (Przekop Wisły)
Port Świbno (Przekop Wisły)
Przystań Rybacka przy dawnej Strażnicy WOP (Przekop Wisły)- 25 0
-
2017-06-26 17:00
Drakkar i Gedania nie maja przystani kajakowych. To kluby wioslarskie
- 1 0
-
2018-01-24 23:13
Oj, widzę że ktoś przepisywał ze strony pomorskiszlakzeglarski.info.pl jak leci, bo inaczej na listę "przystani" by nie wpisywał przystani rybackiej przy dawnej strażnicy WOP zalewwislany.pl/rzeki-delty-wisly-petla-zulaw/wisla-przystanie-i-miejsca-schronienia/mikoszewo-baza-rybacka - bo jej już dawno nie ma! Rybacy opuścili ten teren, rozebrano wieżę obserwacyjną, domek i został sypiący się pomost. A zatoczki na Wiśle - przy dawnych stanowiskach promowych promu wąskotorówki to również żadne przystanie, co najwyżej miejsca do awaryjnego dobicia do brzegu (bo nie są wyłożone kamiennym obwałowaniem) itp. itd.
- 0 0
-
2018-01-25 00:14
Uwagi do powyższej listy
Na liście brakuje też kilku przystani.
- 0 0
-
2017-06-26 11:28
Cały lewy brzeg Wisły Śmiałej to powinna być jedna wielka marina na 3000-4000 jachtów.
Skoro na Jezioraku koszt całoroczny utrzymania jachtu 7 metrowego to 700zł (lato pomost, slipowanie, zima łączka) to w Gdańsku należałoby urealnić ceny.
Wtedy ten piękny sport nie byłby tak ekskluzywny i pływać mogłaby każda przeciętna rodzina.- 23 2
-
2017-06-26 11:40
Pozytywnie
No jak już tak chcą inwestować,
to drogę dojazdowa mogli by wyremontować :)
Stan jezdni tragiczny można powiedzieć..
Ale są ważniejsze inwestycje niż remontować drogi,
na takich dzielnicach jak Górki Zachodnie Krakowiec i Stogi.- 5 2
-
2017-06-26 11:55
Widzę tu niezłe żerowisko dla Ekologów (1)
- zakładamy Stowarzyszenie Miłośników Piękna Ujścia Wisły (może być gotowe, WWF, Greenpeace. Pracownia na Rzecz itp.)
- zgłaszamy zastrzeżenia do budowy (pogorszenie walorów krajobrazowych albo jedyne w Polsce siedlisko grzegżółki dziędzierzawej)
- składamy propozycję inwestorowi i dostajęmy od niego wsparcie działania ochronne/proekologiczne stosownej Fundacji Ekologicznej- 7 0
-
2017-06-26 18:43
Wchodzę w to bez wazeliny.
- 1 0
-
2017-06-26 11:56
Kiełbacha wybiórcza?
- 2 7
-
2017-06-26 13:54
Droga dojazdowa, droga!!!
Ja wiem, że to "morska" inwestycja ale droga dojazdowa (Krakowiec - Górki Zachodnie) to poligon i tor przeszkód a nie asfalt. Może tak choć raz, zacząć coś u nas z głową i od podstaw?
- 8 2
-
2017-06-26 15:19
Parkingi i Komunikacja (1)
Miejsce piękne, świetna baza treningowa dla młodych ale niestety nie ma gdzie zaparkować a komunikacji brak.
- 3 2
-
2017-06-26 15:57
W lesie parkuj ci*lu
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.