• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Meleksiarze górą? Do Śródmieścia wjadą osobowe dostawczaki

Maciej Korolczuk
24 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Znaki zakazujące wjazdu do Strefy Ograniczonej Dostępności pojazdom ciężarowym i wolnobieżnym już stoją. Znaki zakazujące wjazdu do Strefy Ograniczonej Dostępności pojazdom ciężarowym i wolnobieżnym już stoją.

Od poniedziałku w Śródmieściu Gdańska obowiązują nowe przepisy zakazujące wjazdu na Główne Miasto samochodom ciężarowym i pojazdom wolnobieżnym, tzw. meleksom. To kolejna decyzja urzędników, którzy chcą się pozbyć ze ścisłego centrum kontrowersyjnych przewoźników. Ci jednak znaleźli sposób, by wozić turystów mimo zakazu.



Czy wprowadzony zakaz okaże się skuteczny?

- Konsekwentnie dążymy do ograniczania ruchu kołowego na Głównym Mieście na rzecz budowania bezpiecznej przestrzeni dla pieszych, poprawy jakości życia mieszkańców oraz ochrony historycznej tkanki urbanistycznej Śródmieścia Gdańska - wyjaśnia powody wprowadzenia nowych zasad Karina Rembiewska, menadżer Śródmieścia.
Nowa organizacja ruchu na Głównym Mieście jest - jak wynika z miejskiego komunikatu - "efektem przemyśleń zespołu pracującego w ramach europejskiego projektu SOLEZ dotyczącego minimalizacji ruchu w centrach miast i ograniczania emisji spalin".

- Bierzemy pod uwagę między innymi takie rozwiązania, jak punktowe przecięcie ruchu samochodowego, zastosowane już pilotażowo na ulicy Grobla IV - dodaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ.
Zgodnie z nową organizacją ruchu, na teren Głównego Miasta wjeżdżać będą mogły jedynie pojazdy ciężarowe o masie poniżej 12 ton w godzinach 21:00-10:00, a na niektóre ulice pojazdy budów posiadających identyfikatory Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Całkowity zakaz wjazdu obejmie pojazdy ciężarowe o masie powyżej 12 ton, ciągniki rolnicze, TIR-y, pojazdy specjalne o masie przekraczającej 3 tony oraz pojazdy wolnobieżne.

Zmiany w organizacji ruchu na Głównym Mieście nie obejmą samochodów osobowych oraz autobusów.

O co chodzi w tym konflikcie?

Do pojazdów wolnobieżnych zalicza się także meleksy, co właściciele firm wożących po Śródmieściu turystów odebrali jako kolejne działanie wymierzone w ich działalność.

Pierwszym było ogłoszenie przez miasto otwarcia miejskiej linii turystycznej, która miała wozić chętnych po centrum otwartym autobusem. Przedstawiciele firm meleksowych najpierw zarzucili urzędnikom, że ci przywłaszczyli ich pomysł, a następnie zapowiedzieli protest i blokadę miasta. To prawdopodobnie oni stoją też za wysłaniem do prokuratury zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa przekroczenia przez urzędników swoich uprawnień. Śledczy sprawdzają też, czy miejska spółka może świadczyć komercyjne usługi przewozu poza zapisami ustawy o transporcie publicznym. Przetarg na zakup trzech autobusów został unieważniony, ale to nie koniec konfliktu.

Wygląda jednak na to, że "meleksiarze" znowu przechytrzyli urzędników. Znaleźli bowiem lukę w nowych przepisach i w miejsce wycofanych meleksów chcą wprowadzić przystosowane do przewozu osób samochody dostawcze marki Lublin.

  • Lublin stoi na parkingu w pobliżu ul. Wałowej.
  • Na razie pojazd nie posiada tablic rejestracyjnych i nie wiadomo, kiedy wyjedzie na ulice Gdańska.
Jeden z takich pojazdów stoi zaparkowany przy ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska. Jest łudząco podobny do tych, które w ostatnich latach woziły turystów po Karpaczu. Niewykluczone, że właśnie tam został kupiony lub wypożyczony. Na razie nie wiadomo, kiedy wyjedzie na ulice, bo nie posiada jeszcze tablic rejestracyjnych.

- Wydaje mi się, że przez ten zakaz włodarze miasta skłonili meleksiarzy do zmiany stosunkowo ekologicznych wózków na stare, śmierdzące busy. Zakaz wjazdu do Śródmieścia nie dotyczy bowiem pojazdów osobowych, a takim właśnie jest Lublin - zastanawia się nasz czytelnik.
Chcieliśmy zapytać właściciela firmy, czy ma zamiar wozić nim turystów.

- Mogę powiedzieć tylko tyle, że przez te zakazy miasto traci swój turystyczny potencjał, stracą na tym turyści. Odpowiedzialność za całe zamieszanie ponoszą właściciele drugiej z firm. To ich niedojrzałe i nieracjonalne zachowanie do tego doprowadziło. Co do Lublina stojącego na parkingu, nie zamierzam tego komentować. Do widzenia - usłyszeliśmy tylko, po czym nasz rozmówca się rozłączył.
Właściciel konkurencyjnej firmy też nie chce wypowiadać się pod nazwiskiem.

- Miasto ogranicza ruch w centrum powołując się na projekt SOLEZ dotyczący m.in. ograniczania emisji spalin. To absurd, bo zakazuje się poruszania po centrum głównie elektrycznym meleksom, a ciężarówki wjeżdżające na budowy będą mogły dostać specjalne wjazdówki. Wyjdzie więc na to, że na ulice wyjadą stare i przerabiane "lubliny". Nie wiem, czy taki efekt chcieli osiągnąć urzędnicy - dodaje.
Sprawie przygląda się Inspekcja Transportu Drogowego i policja.

- Wspólne działanie z policją wreszcie przynosi efekty w postaci ograniczenia ruchu dla meleksów, ciągników czy pojazdów ciężarowych. Warto jednak pamiętać, że możemy kontrolować pojazdy, ale tylko na mocy ustawy o transporcie drogowym, a pojazdy wolnobieżne są z niej wyłączone. Większe kompetencje ma w tym względzie policja - przypomina Janusz Staniszewski z Inspekcji Transportu Drogowego w Gdańsku.

Opinie (237) ponad 10 zablokowanych

  • polska wojna

    XXI wieku, husaariaaaaaaaa!

    • 2 4

  • Meleksy sa elektryczne (3)

    nie emituja spalin!!!!!
    Nie ma lepszego rodzaju transportu turystycznego na swiecie. Trzeba to tylko uporzadkowac. W Gdansku jednak meleksy nie sa znajomymi krolika i dlatego maja pod gore

    • 11 14

    • Bzdura (2)

      Kierowcy krzyczą za kurs kosmiczne pieniądze! A uprawnienia mają?!?!? Przewóz osób przede wszystkim! DlacZego jeszcze nikt się nimi nie zajął?

      • 3 4

      • po raz kolejny typowy janusz czy tez grażynka którzy nie znaja polskich przepisow i sie wypowiadają, zapraszamy do zapoznania sie z kodeksami i przepisami

        • 1 3

      • racja bylem z grupa znajomych z norwegii, krzykneli im po 100 zl od glowy za pol godzinny tour z przewodnikiem z kasety. smiech na sali

        • 2 1

  • Ich kann Lublin fahren. Sehr gut maszyne! (1)

    • 11 1

    • Ja ja sher gute polnische andoria diesel..viel viel besser dan eco electro wagen.

      • 5 0

  • ach ten Gdańsk żenada taie zeczy tylko w gdansku

    • 4 4

  • Nie rozumiem. (1)

    Przecież ZDiZ może nie wydać wjazdówek na Główne Miasto i tyle - nie ważne czy chce meleks, dostawczak, motorynka czy stary Żuk ...

    • 12 0

    • Na szeroka nie ma wjazdowek

      Tylko melexy nie moga jezdzic bo sa wolnobiezne

      • 0 1

  • To jest parodia ze niemogą sobie poradzic z meleksami ,niemam nic przeciwko nim. (1)

    Zrobić ograniczenia liczby meleksów wiec w czym problem?I ta histeria ,ile było wypadków z meleksami i jakie?Co miesiac jest kilkaset wypadków drogowych nawet śmiertelnych i co jakos ulic nie zamykają. Meleksy i tak sa max 2-3 miesiace w roku i przynajmniej niezatruwaja miasta i ludzi.

    • 5 11

    • w każdym mieście (Toruń, Warszawa, Kraków czy nawet Hel) miasto pomaga meleksom to znaczy nie wyrzuca ich z miasta, wydziela strefe parkowania i wiele innych po prostu wspiera to a Gdańsk rządzi się swoim prawem

      • 3 5

  • El Presidente chciał kupić 3 busiki za 12mln pln, nie wyszło si teraz sie mści

    • 5 7

  • Na całym świecie ruch kołowy wyrzuca sie z centrów miast w Gdańsku jest odwrotnie

    Ruch jest wprowadzany na starówkę

    • 3 4

  • (1)

    Wszyscy tak się czepiają ż meleksy jeżdżą po Gdańsku ale dlaczego nikt nie wspomina o nich w Sopocie czy tez na westerplatte???

    • 7 1

    • Bo tamte sa od ekipy

      • 2 3

  • I to jest główne Miasto w Gdańsku?

    Fuj!! Jak w krajach trzeciego świata.

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane