• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bulwar na Ołowiance prawie gotowy do spacerowania. Pół mln euro na tereny nadwodne od Holendrów

Katarzyna Moritz
21 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Można już spacerować 500-metrowym odcinkiem bulwaru na Ołowiance. W maju zostanie oddane kolejne 300 m promenady.

Gdańsk chce korzystać z doświadczeń Holendrów i postawić na lepsze wykorzystanie terenów nadwodnych w mieście. Tymczasem można już spacerować ponad 500-metrowym odcinkiem nowego bulwaru wokoło wyspy Ołowianka.



Jak podobają ci się nowe nabrzeża?

Jak informowaliśmy na początku marca, kończy się przebudowa i remont nabrzeży na lewym brzegu Ołowianki zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu koryto Motławy na tym odcinku zyskało nowe, eleganckie nabrzeże, a mieszkańcy i turyści nowy deptak.

Obecnie prace zakończono na ponad 500-metrowym odcinku: od miejsca cumowania promu pasażerskiego "Motława" przy Narodowym Muzeum Morskim w kierunku Filharmonii Bałtyckiej i klubu Morskiej Przygody.

Szeroki na blisko 3 metry deptak ma najpierw drewnianą nawierzchnię od przystani promu "Motława", do miejsca, gdzie cumuje statek muzeum "Sołdek". Dalej pokryte jest granitową kostką. Wzdłuż nabrzeża są barierki i sprzęt ratunkowy. Samo nabrzeże jest w większości obłożone cegłą klinkierową.

Do wykonania zostało jeszcze blisko 300 metrów nabrzeża Ołowianki, za klubem Morskiej Przygody, w tym 20-metrowy odcinek w okolicach parkingu filharmonii. Zanim ten fragment powstanie, trzeba najpierw rozwiązać problem z biegnącymi w poprzek Motławy kablami energetycznymi. Pozostała część nabrzeża będzie oddana do użytku w maju.

- Ostatnie zadanie, które mamy do wykonania, to remont nabrzeża nr VII zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy kanałem Raduni a Motławy na wysokości powstającego Muzeum II Wojny Światowej. Po jego zakończeniu ten ponad 200-metrowy odcinek, od mostku na Raduni aż do Stoczni Cesarskiej, będzie uporządkowany do końca roku - zapowiada Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Techniczno-Inwestycyjnego Urzędu Morskiego w Gdyni.

Warte 6 mln zł prace wykona firma Navimor-Invest z Gdańska.

Gdańskie inwestycje nadwodne, w tym remonty nabrzeży, prowadzone są od 2012 roku w ramach wartego 163 mln zł w projektu modernizacji wejścia do gdańskiego portu oraz przebudowy szlaków wodnych, do którego Unia dokłada prawie 140 mln zł. Prace te koordynuje Urząd Morski w Gdyni.

W zeszłym roku oddano też wyremontowane nabrzeże wokoło Wyspy Spichrzów zobacz na mapie Gdańska, jednak beneficjentem akurat tej inwestycji było miasto Gdańsk.

  • Wyremontowane nabrzeże w początkowym odcinku ma nawierzchnię drewnianą.
  • Od statku "Sołdek" jest wyłożone granitową kostką.
  • Obecnie można już spacerować po nowym bulwarze na półkilometrowym odcinku.
  • Obecnie można już spacerować po nowym bulwarze na półkilometrowym odcinku.
  • Prace zakończono przy klubie Morskiej Przygody.
  • W maju  mają zakończyć się prace na pozostałym odcinku (ok. 300 m).
  • Wyremontowane nabrzeże od strony wody.

Gdańsk jednak nie chce poprzestać tylko na remontach nabrzeży. We wtorek po raz pierwszy publicznie zaprezentowano "Strategię Rozwoju Terenów Nadwodnych w Gdańsku", dokument przygotowany przez holenderskich ekspertów, przy współpracy m.in. Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

- Dwa lata temu przedstawiciele miasta po spotkaniu z rodzimymi inwestorami postanowili skorzystać z doświadczeń Holendrów w tej dziedzinie. Wystąpiono o grant do rządu tego kraju. Od stycznia 2014 roku wspólnie pracowaliśmy nad projektem - wyjaśnia Grzegorz Sulikowski, zastępca dyrektora Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków w gdańskim magistracie.

Prace nad strategią przez ponad rok prowadzono z partnerami holenderskimi: firmami KuiperCompagnons i Arcadis. Strategia ma na celu poprawę bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, jak również włączenie wód do systemu aglomeracji miejskiej, opracowanie zrównoważonej, wykonalnej, opłacalnej oraz bezpiecznej wizji możliwości rozwojowych terenów nadwodnych ze szczególnym uwzględnieniem planowania przestrzennego.

Zobacz prezentację Strategii Rozwoju Terenów Nadwodnych w Gdańsku (PDF)

Pierwszą rekomendacją zawartą w strategii jest zdefiniowanie obszaru priorytetowego, którym jest historyczne centrum miasta wraz z przylegającymi terenami przemysłowymi położonymi nad wodą. Stanowi on obszar o najwyższym potencjale rozwoju społeczno-gospodarczego, jednak jednocześnie jest pod wpływem ryzyka powodziowego od strony morza i ewentualnych zmian klimatycznych. Autorzy raportu podkreślają potrzebę skupienia działań na dwóch głównych strefach w obszarze priorytetowym: Historycznym Centrum Miasta oraz Nowym Porcie.

Zarekomendowano również utworzenie zespołu zadaniowego, zarządzającego procesem i dbającego o publiczne i prywatne interesy w granicach całego obszaru priorytetowego.

- Utworzenie takiego zespołu zalecił już prezydent Gdańska. Będzie to "komitet sterujący", którego skład, nazwa i kompetencje zostaną w tym roku określone. Rekomendacje z całego raportu będą też rozważane w kontekście powstawania "Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gdańska", który to dokument będzie powstawał przez najbliższych kilkanaście miesięcy - zapowiada Sulikowski.

Jak podkreślają holenderscy partnerzy, studium to dopiero początek, jest to ogólny zarys całego programu, dzięki któremu wspólnie z przedstawicielami z naszej strony chcą dojść do konkretów.

Opracowanie Strategii stało się możliwe dzięki uzyskaniu w grudniu 2013 r. bezzwrotnej dotacji w ramach programu rządu holenderskiego "Partners voor Water" (Partnerstwo dla wody), w wysokości 490 tys. euro.

Udział Gdańska polegał na zaproszeniu specjalistów do współpracy oraz koordynowaniu i organizacji warsztatów oraz spotkań odbywających się w ramach projektu w Gdańsku i oszacowano go na 30 tys. zł. O uzyskanie holenderskiego grantu starało się w sumie 35 miast z całego świata, wybrano osiem miast, w tym Gdańsk.

Opinie (100) 3 zablokowane

  • Sprzet koniecznie zabezpieczyć

    łańcuchami i kłódkami bo zaraz rozkradną!!!

    • 4 2

  • Każde uporządkowane miejsce cieszy. Faktem jest, że dopiero kładka uruchomi naprawdę te tereny. Na razie spacerek dookoła przez Stągiewną i Szafarnię tylko po to by zaliczyć ten "bulwar" nie jest aż taką atrakcją. Ale miejsc do cumowania jednostek przybyło nam niesamowicie.Na samej Przeróbce mogła by teraz cumować cała armada. Tak jak pół wieku temu stało tu wiele barek, często zimując. No ale barka to w Polsce przeżytek - czas TIR-ów.

    • 3 1

  • Szkoda

    Szkoda tylko ze obok lub w bliskim sąsiedztwie buduje sie bloki po przeciwnej stronie Motławy na przeciwko mariny jak mozna było pozwolić na budowę bloku lub obok muzeum drugiej wojny swiatowej buduje sie blok przy samej Motławę szkoda ze włodarze tego miasta nie czuja jego ducha no i na samej starówce buduje sie .bloki nawet komuniści tego nie robili a teraz szkoda nikt nie bedI chciał przyjechać do średniowiecznego starego miasta i podziwiać ochydne bloki jakie buduje Impro i Invest Komfort to blamaż miasta i tych deweloperów szkoda ze zaprzepaszcza sie odbudowę tego miasta w jego stylu lub budowę nowego w jakimś klimatycznym stylu no chyba ze ten styl to bloki

    • 3 1

  • trzeba było od razy korzystac z pomysłow Holendrow i Niemcow toby bylo porzadnie

    trzeba było od razy korzystac z pomysłów Holendrow i Niemcow to by bylo wszedzie w Gdansku wszystko porzadnie zrobione a tak to same fuszerki wszedzie-tunele,ulice,odłupane tynki itp

    • 2 3

  • oczekuję budowy atrakcyjnego ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż kanału Raduni (1)

    od ujścia do Motławy (w rejonie przewidywanej kładki na Ołowiankę) aż do okolic dworca PKP Gdańsk Główny.

    • 4 1

    • Na budowę tam ciągu pieszo rowerowego nie ma miejsca , gdzie miał by on powstać. Udogodnienia dla rowerów już tam istnieją ( kontraruch ). Więc już można rowerem tam przejechać

      • 0 1

  • a kiedy rozpocznie się remont po drugiej stronie.Tam aby spacerować trzeba uważać aby nie skręcić nogi , tak są powykrzywiane i powyrywane płyty.A tyle osób dziennie tam spaceruje.

    • 5 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowy bulwar na Ołowiance

    Po co te barierki? (1)

    • 0 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Nowy bulwar na Ołowiance

      Dla niewidomych. Bo inaczej zrobiliby chlup.

      • 0 0

  • Olowianka

    Ajak wyglada kanal Na Stepce.Od 70 lat nic nowego a tez czesc Olowianki.Ale wladze sa slepe i nic sie na to nie poradzi.

    • 3 0

  • i oczywiście kostka.... by kobiety w szpilkach nogi połamały

    • 2 1

  • A na Wyspie Spichrzów ,bez zmian ! Prawie zaczęli budować .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane